We-Flytour-GM-Banner-Animation
atf_banner-02
Anasayfa Güncel Mete Vardar: “Düşüş Değil! Sistem Komple Kapandı”

Mete Vardar: “Düşüş Değil! Sistem Komple Kapandı”

Jolly Tour Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, Bloomberg HT’de yayınlanan İş Dünyası programına konuk oldu. Neredeyse tüm dünyayı etkileyen korona virüs salgınıyla birlikte zor bir döneme giren turizm sektörüyle ilgili önemli açıklamalar yaptı.

Mete Vardar

Mete Vardar, acentelerin en büyük sorununun iptaller ve iadeler olduğunu söyledi. Sorunları Ticaret Bakanlığı değil Kültür ve Turizm Bakanlığı çözmeli, dedi.

”34 sene sonra ilk defa kapıyı kapattık”

Turizm Aktüel’de yer alan habere göre Vardar, hükümetin 100 milyar liralık bir paket açıkladığını hatırlattı. Turizmin ülkeye sağladığı katkı ise 36 milyar dolar, dedi. Vardar, ‘’Turizm ülkemizin kalbi ise, seyahat acenteleri de kalbe giden damardır diyebiliriz. İçinde bulunduğumuz duruma bir düşüş diyemeyiz. Çünkü biz, 34 sene sonra ilk defa kapılarımızı kapattık. 1000 kişilik çalışma arkadaşımızdan yaklaşık 230 tanesini seçtik. Aynı hizmeti evlerimizden vermeye devam ediyoruz.’’ açıklamasını yaptı.

”Sistem komple kapandı”

Yaşanan durum bir düşüş değil, sistem tamamen kapandı diyen Mete Vardar, ‘’Kendi şirketimizden örnek verecek olursam; misafirlerimizle 34 senedir çok ciddi duygu bütünlüğü yaşıyoruz. Çünkü biz işimizi öyle yapıyoruz. Bu işi bir sosyal sorumluluk projesi gibi görüyoruz. Acentemizle, çalışanlarımızla ve misafirlerimizle bir aile ortamı yakaladık. Fakat bu dönem kırıyoruz misafirlerimizi, üzüyoruz. Bundan dolayı da son derece mutsuzuz. İnşallah bu işler kapandıktan sonra, onların gönüllerini almak için şirket olarak elimizden geleni yapacağız’’ dedi.

”Sorunlarımızı Turizm Bakanlığı çözmeli”

Jolly Yönetim Kurulu Başkanı Vardar, ‘’Şu dönem en ana problemlerimizden bir tanesi, iadeler konusudur. Konuyu TÜRSAB Başkanı Firuz Bağlıkaya ve ekibiyle, hukuk birimiyle birçok kez görüştük. Onlar da destekliyorlar. Turizm Bakanımızla da neredeyse her gün görüşme sağlıyoruz. Bu konuyla ilgili niyetini ve çabasını da görüyoruz. Yalnız bu sabah bir televizyon kanalında konuyu Ticaret Bakanlığı’na yönlendirdi.

Fakat bakıldığı zaman, hava yollarıyla Ulaştırma Bakanlığı ilgileniyor. Biz de seyahat acenteleri olarak, sorunlarımızın çözümü için Turizm Bakanlığı’nın ön ayak olmasını, çaba göstermesini bekliyoruz. Bakanımızın bununla ilgili çabalarını elbette biliyorum. İnşallah kısa zamanda önlem alır. Çünkü biz aracı kurumuz. Biz misafirlerimizden aldığımız ücretleri; otellere, havayollarına ödedik. Ama misafirlerimiz bununla ilgili olarak, bizi sorumlu tutuyor. Konuyla ilgili bir takım önlemler alınması lazım.’’ dedi.

”Destekler Artırılmalı”

Sektörün rahatlaması için birtakım tedbirlerin alındığını ifade eden Vardar, ‘’KDV ile ilgili indirimler, SSK ödemeleriyle ilgili indirimler sağlandı. Ama bunlar nisan ayı itibariyle geçerli. Sayın Bakanımız da mayıs sonu itibariyle, yani 1 Haziran tarihinden başlayarak, işlerimizin yoğunlaşabileceğini açıkladı. Biz Mart ayı SSK ve muhtasar ödemelerimizi yaptık. Mart sonuna kadar tüm harcamalarımızı, reklam harcamalarımızı, diğer giderlerimizin ödemelerini yaptık. Yapamayan acentelerimiz, otelci dostlarımız var. Bunlar ile ilgili devletin belirlediği faiz oranları var’’ dedi.

Şu anda ileriye dönük hiç rezervasyon alınmadığını, önceki yapılan rezervasyonların ise iptal veya değişikliğe gittiğini aktaran Vardar, böyle bir dönemde geçmişe dönük vergilerin sektörü zorladığını, bu nedenle desteklerin biraz daha artırılmasını istediklerini belirtti.

”Kimse derdini bir türlü anlatamıyor”

Vardar, ‘’Türk milleti kötü günleri birlik ve beraberlik ile aşan bir ulustur. İnşallah bu zor günleri de hep birlikte aşacağız. Turizm sektörü en son 6 sene evvel uçak kriziyle başlayan, ne yazık ki sonra terör olaylarıyla devam eden zor bir süreç yaşamıştı. Bizim, misafirlerle karşı karşıya kaldığımız konularla ilgili otelci dostlarımızla veya hava yollarıyla birlikte hareket edemediğimiz birçok konu var. Böyle dönemlerde şu belli oluyor ki; herkes tek başına, derdini bir türlü anlatamıyor. Birlikte hareket edersek, daha sağlıklı olur’’ açıklamasında bulundu.

”Hiç aramayan otelci dostlarımız kriz zamanında akın etti”

Vardar, ‘’Böyle dönemlerde iç pazar, sektörün toparlanması için büyük katkılar sağlıyor. Hiç aramayan otelci dostlarımız kriz zamanında ilk bizi arıyorlar; ‘Bize destek olun’ diyorlar. Dolulukların biraz daha yüksek olduğu dönemde oysa ilk yapılan, otellerde iç pazar oranlarının kısıtlanmasıydı. Döviz biraz arttı, fiyatlar yükseldi, tavır değişti. Ama ondan önceki dönemde, iç pazar yine çok önemliydi, kurtarıcıydı’’ dedi.

”Büyük operatörler battı, zararı Türkiye gördü”

Yurt dışında son 10 senede çok büyük operatörler battı ve Türkiye turizmine çok büyük zarar gördü. İç pazarda hangi turizm şirketi battı ve zarar verdi? Bunu hakikaten tekrar gündeme taşımak istiyorum. Bu nedenle iç pazarın önemini her zaman anlayalım. İlk ulaşılacak pazar olduğunu bilerek hazırlığımızı buna göre yapalım.

”Gurme turlarına çıkacağım”

Biz şirket olarak 3 tane senaryo belirledik:

1-iyi senaryo: İyi senaryoda 1 Haziran’da işlerimizin başlayacağını düşünüyoruz.

2-orta-iyi senaryo: Daha orta senaryoda, 15 Temmuz’da,

3-çok kötü senaryo: Ekim ayında işlerin başlayacağını hatta bu sezonu bitirdiğimizi varsayıyoruz.

Hazırlıklarımızı buna göre yapıyoruz. Yani ben mesela evdeyim, her gün evde 3-4 çeşit yemek yapıyorum. İşler açıldığı zaman ilk işim, inşallah Mete Vardar ile gurme turları diye bir tur oluşturmak. Yani jolly Tur misafirlerini, gurme turlarına çıkacağım. Ben de zevk alacağım, misafirleriniz de zevk alacak. Bu ara dönemde de boş durmuyoruz, tüm ekibimizle birlikte, bir şeyler üretiyoruz, bir şeyler yapıyoruz. Yani kafamızı öne eğmedik.

”900’e yakın moral mektubu aldım”

Tüm seyahat acentelerimizle, Türkiye’ye yayılmış hepsinin aidiyet duygusu çok yüksek olan çalışma arkadaşlarım ile iletişim halindeyiz. 900’e yakın arkadaşım bana mektuplar yazıyor. Beni moralli tutmaya çalışıyorlar. Ama aslında benim onları moralli tutmam lazım. Çünkü şirketimiz bu günlere, onların sayesinde ve bize sevgi duyan misafirlerimizin sayesinde geldi. Biz bu bayrağı hiçbir zaman indirmeyeceğiz. Türkiye’deki 16 tane seyahat acentesi sahibiyle dün bir toplantı yaptık, çok hoştu.

”Doktorlar tatili reçeteye yazsınlar”

Sağlık çalışanlarımızı da hakikatten yürekten alkışlıyorum. Ben şöyle söylüyorum; biz de bir sağlık çalışanıyız. Şöyle bir haftalık bir tatil, hatta 4-5 günlük bir tatil, en iyi ilaçtan daha iyi gelir insana biliyor musunuz? Yani ben bunu önerge olarak da vereceğim, doktorlar tatili reçeteye yazsınlar. Bir insanın güzel geçirdiği bir tatil, ev yaşantısını da, sosyal yaşantısını da, iş hayatındaki başarısını da sonsuz etkiliyor. Ben en iyi antibiyotiğin tatil olduğunun düşünüyorum.

”2019’da iç pazara fahiş fiyatlar sunuldu”

2019’da iç pazara fahiş fiyatlar sunuldu. Bunu dövizin artması da etkiledi. Bu sene dövizin daha rantable hale gelmesiyle birlikte, iç pazar fiyatları çok iyi başladı. İç pazar misafirlerimiz, Avrupalı ve Rus misafirlerimizle eş değer. Hatta birçok otelde daha da iyi fiyatlara tatil satın aldı. Zaten erken rezervasyon kampanyası, çok iyi fiyatlarla devam ediyordu. İnşallah olaylar 1 Haziran’da toparlanırsa, Türk turizmi çok talep alacak.

GM Dergisinin Diğer Haberleri İçin Tıklayınız!