JOLLY TUR VE TURİZM DARBE GİRİŞİMİNDEN NASIL ETKİLENDİ ?

Sektörel Haberler, slide, Turizm Röportajları 28 Temmuz, 09:54'de eklendi

Atatürk Havalimanı’nda yaşanan saldırı ve sonrasındaki darbe girişiminin sektör üzerindeki etkilerini Türkiye’nin önde gelen tur operatörlerinden Jolly Tur’un Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar anlattı.

mete vardar

Turizm sektörünün son bir yılda ciddi olumsuzluklarla karşılaştığını belirten Mete Vardar,  Rusya ile başlayan krizin daha sonra Avrupa’ya da yansıdığını ve Türkiye’ye gelişlerde çok ciddi azalmalar olduğunu ifade etti. ”Turizmde son yıllarda taşlar yerine oturmuş, Türkiye turizmde gelişmiş ülkelerle yarışan, hatta ön sıralara ilerleyen bir ülke konumundaydı.” diyen Vardar,  ”Yaşanan terör olaylarının ardından birtakım önlemler alındı. Başta Kültür ve Turizm Bakanlığı olmak üzere, TÜRSAB, TÜROFED, TÜROB gibi sektörel örgütlerimiz bir birliktelik gösterdi, önemli kararlar alındı ve yurt dışından turist getiren tur operatörlerine  destekler sağlandı. Biz de 2016’yı mümkün olan en az zararla atlatıp 2017 ve 2018’e dair planlamalar yaptığımız bir dönem geçiriyorduk. Ne yazık ki terör olayları bir devamlılık arz etmeye başladı ve güvensizlik oluştu. Misafirlerinin yüzde 98’i hava yolu ile gelen Türkiye turizminde de olumsuz bir hava oluşmaya başladı.” dedi.

Mete Vardar, Atatürk Havalimanı’nda yaşanan terörist saldırı ve sonrasındaki darbe girişiminin sektöre etkileri ile ilgili olarak şu düşünceleri paylaştı:

”SON OLAYLAR TURİZMDE CİDDİ BİR YARA AÇTI”

”Atatürk Havalimanı’ndaki patlama ve sonrasında gelen darbe girişimi Türk turizminde ciddi bir yara açmış durumda. Ama güçlü bir halkız. Halkın darbeye gösterdiği duruş son derece önemliydi. Hep birlikte daha demokratik, olumsuzlukların yaşanmadığı bir Türkiye için daha çok çalışacağız ve 2016’yı kayıp bir sene olarak sineye çekeceğiz.”

”Türkiye’ye yurt dışından gelen turistin önemini elbette biliyoruz ama iç pazarın ne kadar önemli olduğunu böyle bir senede daha iyi anlamış olduk. Özellikle hazirandan temmuz ortasına kadar müthiş bir iç turizm hareketliliği vardı. Satışlarımız neredeyse yüzde 110 artmıştı. İç pazarın yurt dışındaki kaybın en azından bir kısmını kapatabileceği görüldü. Bu olaylardan sonra ise iç pazarda da ciddi bir kayıp ortaya çıktı.”

”YENİ REZERVASYONLAR YÜZDE 50 DÜŞTÜ”

”Terör olayları ve darbe girişimi nedeniyle temmuza kadar aldığımız rezervasyonların yüzde 4-6’lık kısmı iptal edilmiş durumda. Rezervasyonalrın yüzde 10’unda da tarih kayması söz konusu. Bu hafta iptal sayısında bir azalma var ama ileriye dönük rezervasyon sayısında da azalma var. Mesela geçen sene günde 1000 rezervasyon alırken, şu anda bu sayı 400-500’lere düştü. Yani ileri dönük satışlarda yüzde 50 civarı bir düşüş var.”

”AMACIMIZ AÇIĞI MİNİMİZE ETMEK”

”Kamu çalışanlarının izinleri iptal oldu ama kamu çalışanı olmayan kesimlerde de bir durgunluk söz konusu. Biz bu anlamda partnerlerimizle özellikle ağustos ve eylül ayları için kampanyalar oluşturuyoruz. Amacımız açığı minimize etmek. Çünkü öyle bir duruma geldi ki, hem yurt dışındaki, hem de iç pazardaki düşüş bazı otellerin temmuz ayında kapatma kararı almasına neden oldu. Dediğim gibi, bu sene kayıp bir sene ve önümüzdeki birkaç ay bizim için çok önemli. Yılda yaklaşık 1 milyon tatilcinin tercih ettiği bir firma olarak bundan önceki birikimlerimizden doğan kuvvetle ayakta duruyoruz. Eylül-ekim gibi net bir piyasa tablosu çıkacaktır karşımıza.”

”GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI OLAYA SON DERECE VAKIF”

İç pazarın öneminin giderek daha anlaşıldığının altını çizen Mete Vardar, ”Kültür ve Turizm Bakanlığı ile diğer bakanlıklar, damga vergisi ve borçların ötelenmesi konusunda bir an önce karar vermeliler. Çünkü Türkiye turizminde gerçekten bir yangın var. Bu yangını söndürmek için el birliği ile gayret göstermek lazım. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı olaya son derece vakıf. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Ramazan Ersoy geçen gün Türk turizmi ile ilgili durumu  çok net bir şekilde ortaya koydu. Bunlar çok önemli çünkü bize moral ve güç veriyor. Bu kadar büyük potansiyel barındıran iç pazarda bazı konuları anlatmakta zaman zaman  güçlük çekebiliyoruz. Bu konularda bilgili ve tecrübeli kişilerin açıklamaları bize güç veriyor.” ifadelerini kullandı.

”Bu ülke bizim. Birikimimizi bu ülkede elde ettik. Sadece Jolly Tur Yönetim Kurulu Başkanı olarak değil, ülkesini seven bir ailenin bir ferdi olarak söylüyorum. Jolly Tur bugün 5 bin kişiye istihdam sağlayan, Türkiye’nin önde gelen markalarından biri. Türk turizmini eski günlerine döndürmek için elimizden gelen her şeyi yapacağız.” diyen Mete Vardar, yaşanan iptaller ile ilgili olarak ise şunları söyledi:

”HAVA YOLU ŞİRKETLERİ BÜYÜK DESTEK OLUYOR”

”Bilindiği gibi uzak mesafe yurt dışı paketlerini 12-24 arası, ksa mesafeli yurt dışı paketlerini ise 40 kişilik gruplar halinde yapıyoruz. Oluşan tabloda yaptıkları destekten dolayı özellikle THY ve diğer hava yolu şirketlerine teşekkür etmek gerekiyor. Zaten kamu çalışanlarının izinlerinin iptal edilmesi ile birlikte THY tarafından iadelerin yapılması söz konusu idi ama olay iptalle kalmıyor. Örneğin 40 kişilik bir grupta 15-20 tane kamu çalışanı bulunuyor ve biz maliyetlerimizi 40 kişi üzerinden yapıyoruz. Bu nedenle grup iptalleri ve grup birleştirmeleri noktasında hava yolu şirketleri önemli esneklikler sağladılar. Elbette bu işte ciddi zararlar söz konusu ama bu zararı minimize etme adına THY, Pegasus, AtlasGlobal, Onur Air ve BoraJet bize gerçekten de önemli destekler sundular.”

”İADELERİN BÜYÜK BİR KISMINI YAPTIK”

İptal eden müşterinin yüzde 100 iade beklentisi içinde olduğunu kaydeden Vardar, bu konuda da yurt dışındaki partnerleri ile görüşme halinde olduklarını ifade etti. Vardar, ”Müşterilerimizin yüzde 80-90’lık bölümünün iadelerini yaptık. Bazı ülkelerde, bazı otellerde tıkandığımız noktalar olabiliyor. Bu noktada da misafirlerimiz anlayış gösteriyor. Jolly Tur olarak 30 yıldır misafir memnuniyetine önem veren bir şirketiz. Bugüne kadar aptığımız partnerliklerin ne kadar doğru olduğunu gördük. Yurt içinde de zaten şu ana kadar iadelerin yüzde 99’u sağlandı diyebilirim. Konuyla ilgili olarak yaptığı açıklamalardan dolayı TÜROFED Başkanı Osman Ayık’a da teşekkür ediyorum. Otelciler şu anda rezervasyonu ya ucu açık bir tarihe erteliyor ya da iadesini yapıyor.” şeklinde konuştu.

”İLK GÜNLER KIBRIS İPTALİ FAZLA OLDU”

Şu anda iç pazarda 20 bin civarında müşteriye iade ve değişiklik yaptıklarını kaydeden Mete Vardar, iade ve değişiklik yaptıkları yurt dışı yolcu sayısının ise 3 bin 800 olduğunu anlattı. Vardar, ”Bunun yanında Kıbrıs’a dönük ciddi iptaller aldık. Çünkü Kıbrıs’a kimlikle seyahat edilebiliyordu. Daha sonra ise pasaport ve evrak zorunluluğu getirildi. Son günlerde bu esnetildi ancak ilk günlerde Kıbrıs’a ciddi iptaller aldık.” bilgisini paylaştı.

”TUR OPERATÖRLÜĞÜ YASASI ÇIKMALI”

Türk turizminde ciddi bir rekabetin olduğunu ve acentelerin minimum karlılıkla faaliyet gösterdiğini söyleyen Mete Vardar, ”Tur operatörleri olsrsk bizler bir banka gibi çalışıyoruz. Müşteri 7-8 ay önce çıkacağı seyahatin parasını bize ödüyor. Yeni dönemde, tüm olumsuzlukları düşünerek tur operatörlüğü yasasının çıkarılması lazım. Bunu ben uzun zamandır dillendiriyorum. Bununla ilgili olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı ile TÜRSAB’ın yaptığı çalışmalar var. Önümüzdeki dönemde toplanan paranın garantisinin müşteriye sunulacağı bir sistem kurmak gerekiyor.” dedi.

”NEREDEYSE HER GÜN BÜTÇE TOPLANTISI YAPIYORUZ”

Eskiden 3 aylık bütçe yaptıklarını, sonrasında bunun bir aya düştüğünü ve şu anda neredeyse her gün bütçe toplantısı yaptıklarını söyleyen Mete Vardar, ”Mayıs sonuna geldiğimiz zaman departmanlara göre yüzde 23-27 civarı büyüme hedefimiz vardı. Haziran ayıyla birlikte ciddi sayılarda rezervasyon almaya başladık ve yüzde 40’ın üstünde büyüme gösterdik. Ancak gelinen noktada mevcut rezervasyonlarda yüzde 4-6 arası iptal ve yeni rezervasyonlarda yüzde 50’ye yakın bir düşüş söz konusu. Bundan sonraki büyüme hızımızın ne olacağını şu anda öngöremiyoruz. Cumhurbaşkanımız, başbakanımız ve diğer parti liderlerimizin açıklamaları ile birlikte açıkçası olumlu bir tablo oluştu. Bu nedenle bu haftadan itibaren tatil talebi yeniden oluşmaya başlayacaktır diye düşünüyorum.” değerlendirmesini yaptı.

Yaşanan olayların ardından nasıl bir strateji izledikleri ile ilgili de bilgiler veren Vardar, şunları söyledi:

”AH VAH DEMEK YERİNE DAHA FAZLA ÇALIŞACAĞIZ”

”Bu olaydan sonra şirkette bir kriz masası oluşturduk. Önlemler aldık ama 5 bin kişilik bir istihdam sağladığımız şirketten ne pazarlama anlamında kısıntı yaptık, ne de personel çıkardık. Yarından itibaren pazarlama bütçemizi daha da yukarı çekeceğiz. Ah vah demek yerine daha fazla çalışmaya ve yolumuza devem etmeye karar verdik. Ne kredi ne de vergi borcumuz var. Devletin de sektöre desteği anlamında güzel haberler geliyor. Hayat devam ediyor. Toparlanacağız ve birlik beraberlik içinde bugünleri de atlatacağız.”/TurizmGüncel